Home > Weblog

Hoe vaste gedragspatronen van bezoeker te gebruiken binnen websites?

25-8-2010

Van de meeste dingen die we doen zijn we ons niet bewust. Ongeveer 80-90% van de dingen die we doen gaan automatisch. Vooral veel handelingen die we uitvoeren gaan op de “automatische piloot”. Deze handelingen, maar ook denkpatronen zijn vaste gedragspatronen (fixed action patterns).

Lees het volledige artikel »

Zo kan het beter! Bibliotheek Groningen inloggen

9-4-2010

Dit is het eerste artikel in de serie “Zo kan het beter!”. Ik zie nog regelmatig websites die het de gebruiker niet makkelijk maken. Vaak zijn die usability problemen makkelijk op te lossen. In deze serie artikelen ga ik voorbeelden geven van hoe deze pagina’s optimaliseren.

Heb je zelf een pagina die verbeterd kan worden? Stuur een e-mail naar info@usersfirst.nl.

Ik had een paar weken geleden een boek geleend bij de bibliotheek in Groningen. En ik kreeg vandaag een e-mail met melding dat ik het boek moest terug brengen (doe dit een paar dagen van te voren en niet op de dag zelf). Er stond netjes een link in de e-mail naar de pagina waar ik mijn boek kon verlengen. Op die pagina kan ik inloggen met mijn barcode en geboortedatum. Maar zo wel onder als boven de streepjescode op mijn pas staat een nummer; welke moet ik gebruiken? Ook staan de labels en de knop “aanmelden” ver bij de invoervelden vandaan. Door het design -waar de tekst in het midden is geplaatst- is de kans groot dat de bezoekers de labels en knoppen niet ziet.

Huidige versie

Zo kan het beter

Door afbeelding van de bibliotheekpas is in een keer duidelijk welke barcode ingevoerd moet worden. Door de geboortedatum met streepjes te laten invoeren, is het beter leesbaar voor de gebruiker. Waardoor een typefout sneller opgemerkt zal worden. Het CMS achter de site moet deze datum maar omzetten naar een voor het systeem bruikbaar formaat.

De login knop staat nu op een andere plaats, zodat direct duidelijk is dat deze bij het formulier hoort. Ook de tekst is aangepast van “aanmelden” naar “login”, om verwarring met aanmelden voor een nieuw abonnement te voorkomen. Als mensen dan nog vragen hebben, dan is nu de link naar de help ook makkelijk te vinden.

Conclusie

De functionaliteit van het formulier is niet anders geworden, maar door het toevoegen van een plaatje van de bibliotheekpas wordt het direct een stuk duidelijker. Ook het anders plaatsen van knoppen heeft een grote invloed. De volgende stap is de teksten iets aanpassen.

Gebruik Google Analytics voor het meten van Adblock

11-3-2010

Het gebruik van Firefox neemt steeds verder toe, daar mee ook het gebruik van add-ons. Een van de populairste add-ons is wel Adblock plus. Sinds kort is deze add-on ook beschikbaar voor Google Chrome. Hiermee is het mogelijk om advertentie uit websites te filteren. Zie voor verdere uitleg de onderstaande video.

Het gebruik van software om reclame uit websites te filteren is niet nieuw, maar het wordt door de plug-in structuur van browsers wel steeds makkelijke om het te gebruiken. Daarom is het zeker voor websites die hun geld verdienen met advertentie inkomsten, interessant om te gaan meten welke  bezoekers de advertenties wegfilteren.

Adblock meten

Om het gebruik te kunnen meten van Adblock met Google Analytics moeten er een aantal regels code aan de “tracker” worden toegevoegd. In het blauw staan de toegevoegde regels.

<script type=”text/javascript” src=”/banner-ad.js?ad_type=&amp;a=/adbanner&amp;b=/adserver”></script>

<script type=”text/javascript”>
var gaJsHost = ((“https:” == document.location.protocol) ? “https://ssl.” : “http://www.”);
document.write(unescape(“%3Cscript src='” + gaJsHost + “google-analytics.com/ga.js’ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));
</script>
<script type=”text/javascript”>
try {
var pageTracker = _gat._getTracker(“UA-12345678-1″);
if (typeof(adblock) == “undefined”){
pageTracker._setCustomVar(1, “AdBlock”, “On”, 2);
}

pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>

De eerste regel die toegevoegd moet worden is een verwijzing naar een javascript bestand met de naam: /banner-ad.js?ad_type=&amp;a=/adbanner&amp;b=/adserver. In dit bestand staat maar een regel code: var adblock = 0; (zie banner-ad.js).

Als Adblock is geïnstalleerd dan wordt dit javascript bestand niet ingeladen. Deze wordt dan geblokkeerd vanwege de naam.

De tweede toevoeging aan de ”tracker” is de controle of de variabele adblock gezet is. Als deze niet is gezet, dan is Adblock geïnstalleerd, en wordt er een custom variable gezet met : “pageTracker._setCustomVar(1, “AdBlock”, “On”, 2);”.

Google Analytics

Het aantal bezoekers dat de advertentie blokkeert staat onder Bezoekers > Aangepaste variabelen. Het is mogelijk hier een segment van te maken.

Conclusie

Is deze methode onfeilbaar? Nee, bij lange na niet. Er is ook andere software die advertenties blokkeren. Die worden hierdoor waarschijnlijk ook gemeten. En Adblock plus werkt met abonnementen, waar door niet alle advertenties geblokkeerd worden. Deze methode is getest met de volgende meest gebruikte Adblock abonnementen:

  • EasyList (USA)
  • Corset+EasyList
  • Dutchblock
  • EasyPrivacy+Cedrics Liste
  • Hackrus anti-advertisement
  • NLBlock
  • Filter von Dr.Evil

Maar er is altijd een mogelijkheid dat een Adblock gebruiker niet gemeten wordt, maar het is wel mogelijk om trends te meten. En om enigszins inzicht te krijgen in het percentage bezoekers dat de advertenties op de site niet ziet.

Google Analytics nu goedgekeurd door de Amerikaanse overheid

18-2-2010

Google Analytics is nu goedgekeurd door de Amerikaanse overheid. Hiermee staat de weg open om het ook op overheidssites te gaan gebruiken.

Dit is opmerkelijk omdat de gegevens over het gebruik van overheidssites nu bij een commerciële partij bekend zijn. Maar schijnbaar heeft Google de privacy en beveiliging kunnen waarborgen. Of misschien neemt de Amerikaanse overheid het niet zo nauw met de privacy.

Google Analytics wordt in Nederland al op diverse overheidssites (www.lastvandeoverheid.nl en www.ib-groep.nl) gebruikt.

Meer info: Google Analytics blog

Trakkboard een gratis Google Analytics dashboard applicatie

8-11-2009

Met de komst van de Google Analytics API is het nu mogelijk om applicaties te maken die de gegevens uit Google Analytics kunnen inlezen. Een van de beste is Trakkboard.

Trakkboard
Na het aanvragen van een licentie code en het installeren van de applicatie. Is het mogelijk om “widgets” aan te maken op het dashboard. In totaal zijn er 15 verschillende soorten “widgets” beschikbaar. Waar onder: bezoeken, bezoekers, pageviews en weigeringpercentage. Waar bij per “widgets” een periode ingesteld kan worden. “Widgets” zijn in te delen op verschillende tabbladen.


Lees het volledige artikel »

Google Analytics Basics: Hoe te voorkomen dat de homepage op twee verschillende manieren wordt gemeten?

17-10-2009

Het installeren van Google Analytics lijkt zo eenvoudig, maar vaak gaan er toch kleine instellingen mis. Waardoor de statistieken onnodige afwijkingen hebben.

Op veel websites is de homepage vaak via meerdere adressen bereikbaar. Meestal wordt de homepage getoond na het intypen van het domein: bijvoorbeeld op www.acme.nl (A Company that Makes Everything), maar ook op www.acme.nl/index.php?id=1. Om te voorkomen dat Google Analytics deze pagina’s als twee verschillende pagina’s gaat meten, is er een kleine instelling nodig.

De omkaderde pagina’s zijn gelijk, maar met een verschillend adres.

Lees het volledige artikel »

Conversion Killers

8-10-2009

Wat is een “Conversion Killer”?

Wat is een “Conversion Killer”? Uiteindelijk gaat het bij de meeste websites om de conversie; of dit een webshop is die elektronica verkoopt of een autolease maatschappij die via de website leads wil binnen halen. Een “Conversion Killer” is iets – in bijvoorbeeld een webshop – dat de bezoeker weerhoud van het kopen van een product.

De aanleiding voor het schrijven van dit artikel was dat de batterij van mijn horloge leeg was. Daardoor kwam ik weer in de webshop waar ik mijn horloge had aangeschaft. Maar dit ter zijde.

Diveshop.nl

In deze webshop is een klassiek voorbeeld te vinden van een “Conversion Killer”. De twee belangrijkste redenen dat er via het internet producten worden gekocht; is de prijs en dat alles makkelijk te verglijken is. Maar op www.diveshop.nl zijn de prijzen pas zichtbaar naar het inloggen. Om de prijs te kunnen zien moet er eerst een account worden aangemaakt. Dit is een reden voor de oriënterende bezoeker om deze site direct weer te verlaten.

Lees het volledige artikel »

Google Analytics voor het meten van Youtube

21-5-2009

Om na te gaan hoe vaak een video werd beken op YouTube was YouTube Insight al beschikbaar, maar daar was alleen het aantal keer dat een video werd beken en waar de bezoeker vandaan kwam te zien.

Het is nu ook mogelijk voor eigenaren van een YouTube brand channel om Google Analytics te integreren. Waardoor er geavanceerde statistieken van kunnen worden bijgehouden en er precies te zien is hoe een video gebruikt wordt. Daardoor is ook beter na te gaan hoe een campagne (waar in een YouTube filmpje wordt gebruikt) presteert. Belangrijke standaard gegevens als weigeringpercentage, en pagevies per bezoeker uit Analytics worden nu ook beschikbaar.

Google Analytics API

4-4-2009

Op de deze Google Analytics API is door heel veel mensen heel lang (inclusief mij) gewacht. Met een aantal hacks was het al wel mogelijk om de xml-bestanden te downloaden, maar echt een goede oplossing was dat niet.

Met deze API is het nu mogelijk om alle data die in Google Analytics staat, uit te lezen. Dit kan met een andere website (je kunt dit nu bijvoorbeeld Analytics data in het dashboard integreren) of de data combineren met tool die de performance meet van je e-mail campagnes. De mogelijheden zijn eigenlijk eindeloos.

Kijk voor een aantal voorbeelden op: Customer Examples en voor de documentatie op Google Analytics Developer Docs

Binnenkort meer en ook een voorbeeld

Sample rate

26-3-2009

Een van de grote voordelen van Google Analytics is dat het gratis is, maar dat heeft ook zijn beperkingen. Een daarvan is dat er niet meer dan 5 miljoen page views per maand worden gemeten. De meeste sites zullen niet snel aan deze grens komen, maar ik heb het in het verleden diverse keren meegemaakt.

Door het gebruik van de methode “_setSampleRate()” is het mogelijk een sample rate aan te geven, waardoor het mogelijk is meer dan 5 miljoen page views te meten.

Instellen

Met de methode “_setSampleRate()” is het mogelijk Lees het volledige artikel »