Home > Web analytics > Online koopgedrag volgens het Howard en Sheth model

Online koopgedrag volgens het Howard en Sheth-model

Het model van Howard & Sheth is niet meer het jongste model, het komt uit 1969. Het was al uitgevonden voordat het internet -laat staan een webshop- bestond. Maar de consument heeft op hoofdlijnen nog steeds hetzelfde aankoopgedrag. Of dit nou gewoon in een stenen winkel, via een catalogus of op het internet is.

Howard & Sheth proberen het koopgedrag van de consumenten te verklaren door alle factoren die invloed hebben in kaart te brengen. Dit is een vrij complex model, vandaar dat ik maar op een deel zal ingaan.

Howard & Sheth maken verschil tussen de volgende koopgedragingen: Uitgebreid probleemoplossend koopgedrag, beperkt probleemoplossend koopgedrag, routinematig aankoopgedrag. Deze drie koopgedragingen zal ik iets verder uitlichten.

Uitgebreid probleemoplossend koopgedrag

Vaak is de productsoort nog niet bekend of gaat het om grote aankopen zo als een auto of een huis. Het is vaak ook een product dat nog niet eerder is aangeschaft, waardoor de consument vaak opzoek gaat naar detail informatie en deze kijkt ook bewust naar alternatieven. Alle stappen uit het besluitvormingsproces worden doorlopen.

Waar het vroeger lastiger was verschillende alternatieven te vergelijken is dat met de webshops van tegenwoordig een stuk makkelijker geworden. De consument kan nu makkelijk vele alternatieven verglijken, zonder alle winkel langs te hoeven. Dit gaat vaak om producten die niet via het internet worden aangeschaft, wel wordt daar naar informatie gezocht.

Beperkt probleemoplossend koopgedrag

De consument heeft al enige voorkennis. Het merk is bijvoorbeeld nog niet bekend, maar de productsoort al wel. Deze voorkennis hoeft alleen nog te worden aangevuld, en aan de hand van deze kennis wordt de beslissing gemaakt.

Ik dit geval zal een bezoeker meerdere keren op de site terug komen om meer informatie op te vragen over een bepaald product. Ook zal de bezoeker meerdere alternatieve sites bezoeken en eventueel in de winkel gaan kijken.

Routinematig aankoopgedrag

De consument heeft dit product al vaker aangeschaft en is bekend met de alternatieve merken door eerdere aankopen. Er is voor de aankoop geen nieuwe informatie nodig.

Dit is bijvoorbeeld het geval in een webshop als Albert. Hier is de bezoeker bekend met de producten en deze worden makkelijk aangeschaft. Hier zal het aantal keer dat een bezoeker terug komt, voor dat het product besteld wordt, vrij laag zijn. De tijd om tot een bestelling te komen zal ook laag zijn.

Web analytics

Het is bij een webshop erg interessant om te gaan meten hoe vaak een bezoeker terug komt voordat de aankoop wordt gedaan. Uiteindelijk willen we de site het liefst zo optimaliseren dat bezoekers in hun eerste bezoek al tot aankoop overgaan. Wat ook nuttig is om te weten of de tweede aankoop sneller wordt gedaan dan de eerste. In een gewone stenen winkel is dit erg moeilijk te meten, maar met een goede web analytics tool is dit vrij nauwkeurig vast te stellen.

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.