Home > Web analytics > Klikpad analyse: de zin en onzin

Klikpad analyse: de zin en onzin

Bestaat het ideale klikpad? Zo als Avinash Kaushik al eens heeft aangegeven: nee. Binnen een kleine site zijn er misschien nog wel een aantal veel gebruikte paden te vinden, maar bij grotere sites zijn de navigatie mogelijkheden vaak zo uitgebreid dat er geen ideaal klikpad bestaat.

Tools om klikpaden te analyseren

Toch zijn er een aantal analytics tools op de markt, waar onder ClickTale en RobotReplay waarmee het mogelijk is, met de gebruiker mee te “kijken”. Met deze tools is het mogelijk in een soort filmpje te kijken hoe een bezoeker over de site navigeert. Hierin is dan te zien waar geklikt wordt en hoe formulieren worden gebruikt. Het probleem bij veel van deze tools is dat ze op sessieniveau meten. Waardoor het mogelijk is met één bezoeker mee te kijken, maar data van alle bezoekers aggregeren is vaak moeilijk is.

Het nut

Zo als ik de inleiding al aangaf; heeft het naar mijn mening weinig nut. Zelfs het realtime kunnen meekijken zo als in Woopra heeft geen nut. Padanalyse heeft de grote beperking dat het heel lastig is de gegevens goed te aggregeren (laat staan segmenteren), zodat het tot inzichten leidt. Dit is een van de reden dat het in Google Analytics maar heel beperkt mogelijk is. Door het vele gebruik van zoekmachines landen steeds meer bezoekers niet meer op de home, maar op een diepere liggende pagina binnen de site, waardoor klikpad analyse nog lastiger wordt.

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.