Home > Usability > Zo kan het beter! Bibliotheek Groningen inloggen

Zo kan het beter! Bibliotheek Groningen inloggen

Dit is het eerste artikel in de serie “Zo kan het beter!”. Ik zie nog regelmatig websites die het de gebruiker niet makkelijk maken. Vaak zijn die usability problemen makkelijk op te lossen. In deze serie artikelen ga ik voorbeelden geven van hoe deze pagina‚Äôs optimaliseren.

Heb je zelf een pagina die verbeterd kan worden? Stuur een e-mail naar info@usersfirst.nl.

Ik had een paar weken geleden een boek geleend bij de bibliotheek in Groningen. En ik kreeg vandaag een e-mail met melding dat ik het boek moest terug brengen (doe dit een paar dagen van te voren en niet op de dag zelf). Er stond netjes een link in de e-mail naar de pagina waar ik mijn boek kon verlengen. Op die pagina kan ik inloggen met mijn barcode en geboortedatum. Maar zo wel onder als boven de streepjescode op mijn pas staat een nummer; welke moet ik gebruiken? Ook staan de labels en de knop “aanmelden” ver bij de invoervelden vandaan. Door het design -waar de tekst in het midden is geplaatst- is de kans groot dat de bezoekers de labels en knoppen niet ziet.

Huidige versie

Zo kan het beter

Door afbeelding van de bibliotheekpas is in een keer duidelijk welke barcode ingevoerd moet worden. Door de geboortedatum met streepjes te laten invoeren, is het beter leesbaar voor de gebruiker. Waardoor een typefout sneller opgemerkt zal worden. Het CMS achter de site moet deze datum maar omzetten naar een voor het systeem bruikbaar formaat.

De login knop staat nu op een andere plaats, zodat direct duidelijk is dat deze bij het formulier hoort. Ook de tekst is aangepast van “aanmelden” naar “login”, om verwarring met aanmelden voor een nieuw abonnement te voorkomen. Als mensen dan nog vragen hebben, dan is nu de link naar de help ook makkelijk te vinden.

Conclusie

De functionaliteit van het formulier is niet anders geworden, maar door het toevoegen van een plaatje van de bibliotheekpas wordt het direct een stuk duidelijker. Ook het anders plaatsen van knoppen heeft een grote invloed. De volgende stap is de teksten iets aanpassen.

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.