Home > Usability > Conversion Killers

Conversion Killers

Wat is een “Conversion Killer”?

Wat is een “Conversion Killer”? Uiteindelijk gaat het bij de meeste websites om de conversie; of dit een webshop is die elektronica verkoopt of een autolease maatschappij die via de website leads wil binnen halen. Een “Conversion Killer” is iets – in bijvoorbeeld een webshop – dat de bezoeker weerhoud van het kopen van een product.

De aanleiding voor het schrijven van dit artikel was dat de batterij van mijn horloge leeg was. Daardoor kwam ik weer in de webshop waar ik mijn horloge had aangeschaft. Maar dit ter zijde.

Diveshop.nl

In deze webshop is een klassiek voorbeeld te vinden van een “Conversion Killer”. De twee belangrijkste redenen dat er via het internet producten worden gekocht; is de prijs en dat alles makkelijk te verglijken is. Maar op www.diveshop.nl zijn de prijzen pas zichtbaar naar het inloggen. Om de prijs te kunnen zien moet er eerst een account worden aangemaakt. Dit is een reden voor de oriënterende bezoeker om deze site direct weer te verlaten.

Een oriënterende bezoeker gaat niet op elke site een account aanmaken om de prijs te zien. In dit geval heeft de call-to-action met de tekst “koop nu” ook geen zin. Want niemand gaat een product kopen waar van de prijs niet bekend is.

Zelfs in de winkelwagen is niet te zien wat de prijs is.

Autolease.nl

Nog een klassiek voorbeeld van een “Conversion Killer” (of eigenlijk 2) staat op www.autolease.nl.

Bij het zien van dit formulier zak de gemiddelde bezoeker al de moed in de schoenen. Maar nog het meest opvallend is de reset knop, onder aan het formulier. Een reset heeft nooit zin; het kan voorkomen dat iemand een type fout maakt bij het invullen, maar het zal nooit voorkomen dat iemand het volledige formulier fout heeft ingevuld. Als iemand nu per ongeluk op de reset knop klikt, is het volledige formulier weer leeg. Er zijn weinig mensen die dan z’n lang formulier nog een keer volledig gaan invullen.

Het advies is de reset knop weghalen en proberen het formulier in te korten, of het eventueel in stappen te verdelen. Uiteindelijk gaat het bij deze website om de te genereren leads. Daarvoor zou zelfs het formulier ingekort kunnen worden tot alleen een telefoonnummer en naam.

Conversie verhogend

Er zijn ook voorbeelden te geven van websites die actief bezig zijn met het verhogen van de conversie. E-bay.com is daar een goed voorbeeld van.

Door direct bij de prijs aan te geven dat er geen verzendkosten zijn, weet de bezoeker direct waar die aan toe is. Dit in combinatie met een duidelijke call-to-action met de tekst “Buy Is Now”, heeft een positieve invloed op de conversie.

Tips om de conversie te verhogen

• Geef de altijd prijs weer
• Geef direct aan wat de verzendkosten zijn
• Zorg dat de contactgegeven makkelijke te vinden zijn
• Geef duidelijk de betaal mogelijkheden aan
• Zorg dat het betaalproces duidelijk is

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.