Home > Google analytics > Gebruik Google Analytics voor het meten van Adblock

Gebruik Google Analytics voor het meten van Adblock

Het gebruik van Firefox neemt steeds verder toe, daar mee ook het gebruik van add-ons. Een van de populairste add-ons is wel Adblock plus. Sinds kort is deze add-on ook beschikbaar voor Google Chrome. Hiermee is het mogelijk om advertentie uit websites te filteren. Zie voor verdere uitleg de onderstaande video.

Het gebruik van software om reclame uit websites te filteren is niet nieuw, maar het wordt door de plug-in structuur van browsers wel steeds makkelijke om het te gebruiken. Daarom is het zeker voor websites die hun geld verdienen met advertentie inkomsten, interessant om te gaan meten welke  bezoekers de advertenties wegfilteren.

Adblock meten

Om het gebruik te kunnen meten van Adblock met Google Analytics moeten er een aantal regels code aan de “tracker” worden toegevoegd. In het blauw staan de toegevoegde regels.

<script type=”text/javascript” src=”/banner-ad.js?ad_type=&amp;a=/adbanner&amp;b=/adserver”></script>

<script type=”text/javascript”>
var gaJsHost = ((“https:” == document.location.protocol) ? “https://ssl.” : “http://www.”);
document.write(unescape(“%3Cscript src='” + gaJsHost + “google-analytics.com/ga.js’ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));
</script>
<script type=”text/javascript”>
try {
var pageTracker = _gat._getTracker(“UA-12345678-1″);
if (typeof(adblock) == “undefined”){
pageTracker._setCustomVar(1, “AdBlock”, “On”, 2);
}

pageTracker._trackPageview();
} catch(err) {}
</script>

De eerste regel die toegevoegd moet worden is een verwijzing naar een javascript bestand met de naam: /banner-ad.js?ad_type=&amp;a=/adbanner&amp;b=/adserver. In dit bestand staat maar een regel code: var adblock = 0; (zie banner-ad.js).

Als Adblock is geïnstalleerd dan wordt dit javascript bestand niet ingeladen. Deze wordt dan geblokkeerd vanwege de naam.

De tweede toevoeging aan de ”tracker” is de controle of de variabele adblock gezet is. Als deze niet is gezet, dan is Adblock geïnstalleerd, en wordt er een custom variable gezet met : “pageTracker._setCustomVar(1, “AdBlock”, “On”, 2);”.

Google Analytics

Het aantal bezoekers dat de advertentie blokkeert staat onder Bezoekers > Aangepaste variabelen. Het is mogelijk hier een segment van te maken.

Conclusie

Is deze methode onfeilbaar? Nee, bij lange na niet. Er is ook andere software die advertenties blokkeren. Die worden hierdoor waarschijnlijk ook gemeten. En Adblock plus werkt met abonnementen, waar door niet alle advertenties geblokkeerd worden. Deze methode is getest met de volgende meest gebruikte Adblock abonnementen:

  • EasyList (USA)
  • Corset+EasyList
  • Dutchblock
  • EasyPrivacy+Cedrics Liste
  • Hackrus anti-advertisement
  • NLBlock
  • Filter von Dr.Evil

Maar er is altijd een mogelijkheid dat een Adblock gebruiker niet gemeten wordt, maar het is wel mogelijk om trends te meten. En om enigszins inzicht te krijgen in het percentage bezoekers dat de advertenties op de site niet ziet.

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.