Home > Algemeen > Hoe vaste gedragspatronen van bezoeker te gebruiken binnen websites?

Hoe vaste gedragspatronen van bezoeker te gebruiken binnen websites?

Van de meeste dingen die we doen zijn we ons niet bewust. Ongeveer 80-90% van de dingen die we doen gaan automatisch. Vooral veel handelingen die we uitvoeren gaan op de “automatische piloot”. Deze handelingen, maar ook denkpatronen zijn vaste gedragspatronen (fixed action patterns).

Wat zijn vaste gedragspatronen?

Een gedragspatroon is bijvoorbeeld een opeenvolgend aantal handelingen. Zonder dat je hoeft na te denken wat te doen.

Sommige patronen zijn aangeleerd; zo als het stoppen bij een stoplicht. Maar sommige patronen zijn instinctief. Een van die reflexen van een baby, is dat deze een touw vast pakt. En dat zelfs zo stek dat je de baby er mee op kan tillen (een van de dingen die is overgebleven na de evolutie).

Hoe wordt een gedragspatroon geactiveerd?

Gedragpatronen zijn een soort bandje, dat wordt afgespeeld als er op de juist knop wordt gedrukt. Dat op de knop drukken heet een sleutelprikkel. Deze prikkel krijgen we vaak onbewust. Dit kan iets kleins zijn als een geluid, een kleur of een bepaald woord.

Een voorbeeld van z’n sleutelprikkel kan ook de prijs van een artikel zijn. Als een product duur is, dan zal het wel goed zijn. Dit is een voorbeeld van een automatische aanname. Dit is verder niet gebaseerd op relevante feiten.

Een ander voorbeeld is het advies van een expert. Vaak nemen veel mensen een advies van een expert klakkeloos over. Zonder zelf de argumenten af te wegen. Hier is de sleutelprikkel “expert status” al genoeg, om het bandje af te spelen.

Hier kan door bijvoorbeeld een marketeer ook misbruik van gemaakt worden. Zonder dat mensen het zelf door hebben.

Concreet voorbeeld

Op de website naamlabels.nl wordt een soortgelijke methode toegepast. Hier wordt een TNO-gecertificeerd logo gebruikt. Bezoekers zullen een product eerder kopen als het door een betrouwbare instelling is goed gekeurd. Want iedereen gaat er van uit dat TNO zorgvuldig test. Weer is de sleutel “expert status”.

Tuinland doet hetzelfde met het ”thuiswinkel waarborg” logo. Veel bezoekers weten vaak niet eens wat het logo betekend, maar zien de webshop dan wel al betrouwbaar.

Deze blogpost is geschreven door Pytrik-Jan Kies. Hij is de eigenaar van Users First en is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij de gebruiker centraal staat.
Ook eens sparren over uw eigen website? Neem contact op via het contactformulier of via 06-14439506.